Dia Mundial de les Persones Refugiades de 2023
Nomenar-les perquè se sàpiga quantes són perquè són moltes, massa (A. S., mare d’un desaparegut a l’Estret de Gibraltar l’any 2014).
Amb aquesta frase comença l’informe que l’any passat va presentar l’organització Caminando Fronteras com a resultat del monitoratge realitzat entre 2018 i 2022 de les rutes migratòries d’accés a l’Estat espanyol. En aquests 5 anys, 11.522 persones van perdre la vida intentant arribar a les nostres fronteres.
A partir d’aquestes dades s’articula el fil conductor de la commemoració del Dia Mundial de les Persones Refugiades 2023, amb el projecte escolar de sensibilització i creació artística com a eix central de la programació. Aquest projecte va ser seleccionat en la II Edició de l’Expressió d’interès per identificar bones pràctiques d’Educació per a la ciutadania Global en el marc del conveni subscrit entre la Agencia Española de Cooperación Internacional para el Desarrollo (AECID) i la Federación Española de Municipios y Provincias (FEMP) que ha atorgat una subvenció de 5854€ per a l’execució del projecte escolar.
En la commemoració del Dia Mundial de les Persones Refugiades de 2023 participen 803 alumnes de 17 escoles de la ciutat: Montbaig, Molí Nou, Barrufet, Marianao, Salesians, Parellada, Pedagogium Cos, Benviure, Antoni Gaudí, Sant Josep, Antoni Tàpies, Can Massallera, Vicente Ferrer, Fundació Llor, Joan Bardina, Casablanca i Ciutat Cooperativa; que el proper 8 de juny tornaran a omplir la plaça de l’Ajuntament per reinvindicar l’acollida digna i visibilitzar a través d’una instal· lació artística comunitària totes les víctimes que han perdut la vida en el camí per creuar les nostres fronteres
El projecte escolar continua el llegat iniciat al 2016, amb la primera performance emmarcada en el 20J, i que al 2017 va sumar més d’una quinzena d’escoles de la ciutat que any rere any s’impliquen en un procés de reflexió crítica per la garantia del dret d’asil amb l’alumnat de 5è i 6è de primària. Com en altres edicions, l’acte central del dia 8 de juny és la culminació del treball que es va iniciar al febrer, on les escoles participants han pogut acostar-se a la realitat amb un taller impartit per la Comissió Catalana d’Ajuda al Refugiat (CCAR), i una proposta de treball plàstic dissenyada amb l’acompanyament de l’artista de processos d’art comunitari Nien Boots i del Can Castells Centre d’Art (CCCA).
Els objectius de la primera sessió han estat, d’una banda, conèixer la realitat a les rutes migratòries a les fronteres del nostre país a partir de les dades de l’informe, per treballar la responsabilitat i implicació directa que tenim com a ciutadania, però també conèixer de manera propera en què es concreta l’acollida a Sant Boi i el què implica ser una Ciutat Refugi, a través dels testimonis directes d’algunes persones que viuen a la ciutat. Sovint quan es parla d’aquestes situacions ens centrem en contextos molt allunyats sobre els que pot semblar difícil actuar. Però tal com denuncien des de Caminando Fronteras, no cal mirar altres llocs del món quan tenim aquesta realitat a les nostres fronteres, on som directament corresponsables com a societat civil.
Els tallers han servit de base per dotar de contingut crític els treball plàstics que han realitzat durant aquests mesos. Per recordar les 11.522 persones que van perdre la vida al mar i a les fronteres terrestres, les escoles han treballat a través del significat del nom, com a element que ens permet identificar-nos. Ens associa a la nostra història de vida, ens fa visibles al món. I més enllà de les xifres, darrere de cada número hi ha una vida, amb una història, unes memòries, uns somnis i una família. En acte de memòria i de dignitat, han imaginat un nom per cada víctima, que es representaran físicament a la instal· lació de la plaça de l’Ajuntament.
Programació del Dia Mundial de les Persones Refugiades 2023
La programació s’iniciarà el dia 8 de juny amb l’acte central a la plaça de l’Ajuntament. Al matí serà el torn de les escoles participants, on més de 800 alumnes es reuniran per realitzar els tallers i la performance del projecte escolar del DMPR 2023. A les 18:30 hores s’obrirà l’espai per la particpació ciutadana, amb l’acompanyament del concert de l’orquestra Basic Net Band, i que finalitzarà amb una cercavila fins al Can Castells Centre d’Art.
El dimarts 13 de juny a les 20:00 hores l’Escola de Música Blai Net acollirà el concert de la pianista ucraïnesa Maryna Naydon, amb un recull composicions clàssiques europees i ucraïneses. L’activitat es realitza amb la col· laboració amb la Embajada del Arte de Ucrania, i l’entrada serà gratuïta. Una bona oportunitat per conèixer la cultura musical ucraïnesa de la mà d’una de les artistes que s’ha desplaçat a Catalunya arran de l’inici de la guerra al país.
El 20 de juny, dia en que es commemora arreu el Dia Mundial de les Persones refugiades, es projectarà el documental Aamelat. Jornaleres de la Guerra, de la directora Eva Parey. Un documental que exposa la situació de supervivència que viuen les dones i les nenes refugiades que treballen com a jornaleres a la Vall de la Bekaa (Líban), per donar a conèixer una realitat silenciada. La projecció serà a les 19:00 hores als Cinemes Can Castellet, amb un col ·loqui posterior amb la seva directora i entitats de defensa dels DDHH del municipi.
Per últim, del 15 de juny al 4 de juliol, s’instal· larà a la Biblioteca Jordi Rubió i Balaguer l’exposició “11.522: Per la memòria i la justícia“, com a resultat de l’activitat que les 17 escoles que participen aquest any realitzaran el dia 8 de juny. Es tracta d’una exposició de treball col ·laboratiu artístic amb algunes de les dades i reflexions que han treballat al llarg del projecte.