La nova autovia B-25, en construcció

1.10.2023
Vista aèria de la zona on es fan les obres
El traçat de la futura autovia desembocarà al pont de Cornellà. Noves rotondes regularan els accessos a Sant Boi (Foto: Guillem Urbà)

Les principals millores previstes

  • Nova autovia entre la C-32 i a la A-2 (sense passar per dins de Sant Boi)
  • Nous i millors accesos al nucli urbà
  • Eliminació de la rotonda de la Parellada
  • Ampliació de capacitat a diverses carreteres de l'entorn
  • Mobilitat més segura i sense retencions

Obres en marxa

El Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana (Mitma) executa des del mes de juliol de 2023 les obres de construcció de la ‘variant’ de la C-245. Aquest important projecte per a Sant Boi, que durant anys ha patit retards i interrupcions, aviat serà una realitat.

L'enderroc de les columnes va ser un dels moments simbòlics a l'inici de l'obra
L'enderroc de les columnes va ser un dels moments simbòlics a l'inici de l'obra
Dos moments plens de simbolisme

Així ho testimonia, per exemple, la desaparició de les columnes que havien quedat inserides al paisatge urbà com a testimoni involuntari de la paralització de les obres.També es va viure un moment simbòlic quan una gran grua va col·locar les bigues per ampliar el nombre de carrils del pont de Cornellà.

Una grua transporta una de les bigues per a l'ampliació del pont de Cornellà
Una grua transporta una de les bigues per a l'ampliació del pont de Cornellà
Vídeo remot URL

 

Minimitzar les molèsties

Els treballs, que duraran en total aproximadament dos anys, aprofiten la gran majoria de les estructures que ja s'havien construït anteriorment.

En qualsevol cas, el nou projecte introdueix substancials millores en el contingut de les obres, redueix el seu impacte visual i les organitza per fases per reduir les molèsties a la ciutadania.

Vista general de les obres de construcció de l'autovia
Vista general de la C-245 i de les obres de la futura autovia

En què consisteix el projecte?

El projecte del Mitma, que té un cost global d'uns 65 milions d'euros, planteja la finalització dels treballs que s'havien quedat a mitges per construir una nova autovia de 2,3 km com variant de la C-245. La futura autovia B-25 unirà l'autopista C-32 amb l'autovia A-2 al llarg d'un traçat que al seu major part transcorrerà elevat, permetent el pas de la BV-2002 per sota d'ella.

El recorregut de la B-25 aprofitarà part del traçat actual de la C-245, però no passarà per l'interior de la ciutat com l'actual carretera. Així, 35.000 vehicles deixaran de circular cada dia pel teixit urbà de Sant Boi i de dificultar la circulació a les entrades i sortides de la ciutat.

Fi de la rotonda de La Parellada

Una de les principals conseqüències serà la desaparició de la rotonda de la Parellada.
També ho faran, per tant, els seus endèmics embussos i la seva perillositat. En substitució d'aquesta rotonda se'n construirà una altra de grans dimensions situada per sota de la nova autovia. Aquesta nova rotonda permetrà ordenar la entrada i sortida de Sant Boi d'una manera molt més racional, fluida i segura. 

A més, es construirà una segona rotonda a la confluència de la C-245 amb el carrer Mossèn Pere Tarrès que oferirà una nova via d'entrada i sortida al nucli urbà a aquesta zona de Sant Boi.

Quines altres actuacions es preveuen?

El projecte preveu actuacions complementàries al conjunt de la xarxa viària del nostre entorn, per tal de millorar les connexions entre la C-32, la C-245, la BV-2002, l'A2, la C31C i el nucli urbà de Sant Boi, incrementar la capacitat en alguns punts d'aquestes carreteres i ordenen més racionalment la circulació per fer-la més fluida i segura.

Entre aquestes actuacions complementàries podem citar, per exemple, la reordenació i millora de la seguretat al nus de accés al nucli històric de Bonaventura Calopa-Maria Girona, on es construirà una rotonda nova i es remodelarà l'actual.

Carril bici

A més, es crearà un nou tram de carril bici de 750 m al llarg del traçat de la nova autovia entre l'estació depuradora de Sant Joan Despí i Sant Boi, que connectarà amb el ja existent a la C-245.La futura autovia B-25 connectarà l'autopista C-32 amb l'autovia A-2.

Rotondes

El projecte preveu l'eliminació de la rotonda de la Parellada i la construcció de noves rotondes que permetran organitzar una circulació més racional, fluida i  segura, tant per a l'entrada i sortida de Sant Boi com per a les connexions amb les infraestructures de el nostre entorn. La futura autovia és una reivindicació històrica de la ciutadania.

Obres en curs per sota del pont de Cornellà
Les obres transformaran els accessos a Sant Boi

Principals actuacions

  • Autovia de 2,3 km amb calçada pròpia, sense passar per el nucli urbà
  • Eliminació de la rotonda de la Parellada i creació d'una nova gran rotonda sota l'autovia 
  • Nova rotonda, més petita, a la confluència de la C-245 amb Mossèn Pere Tarrès
  • Reordenació del nus d'accés al nucli històric i la BV-2002 amb nova rotonda a l'entorn Bonaventura Calopa-Maria Girona
  • Millora de la seguretat amb l'eliminació de 'stops' i 'cediu el pas' actuals en diversos punts
  • Nova entrada cap a Sant Boi des de la C32 (direcció Castelldefels) a través de la carretera del Prat
  • Més carrils a la C-245 al tram Sant Boi-Cornellà (inclòs el pont del riu Llobregat)
  • Nou carril a l'A2 (direcció BCN) per ampliar la capacitat d'entrada a Sant Boi
  • Nou branc d'entrada i sortida al Parc Agrari i millores de la seguretat viària a la zona 
  • Carril bici des de la rotonda de la Parellada (C/Mn Pere Tarrès fins a l'estació depuradora d'aigües de Sant Joan Despí)
Un treballador de l'obra de la nova autovia
Les obres es van iniciar al juliol de 2023

Obres per fases per minimitzar les molèsties

El Mitma ha organitzat les obres de finalització de la variant per fases, amb l'objectiu de minimitzar les afectacions a la circulació. 

En qualsevol cas, una obra d'aquesta envergadura fa indispensables certes mesures per garantir el desenvolupament dels treballs i la seguretat. 

Per exemple fins a finals de 2024, aproximadament, romandrà tallat el passeig fluvial del camí del Sorral per a vianants i ciclistes, que podran utilitzar com a alternativa la riba del davant, creuant per la passarel·la inundable. 

L'aparcament de la zona també roman tancat. Puntualment es fan talls nocturns de circulació quan és necessari per al desenvolupament dels treballs.