Contractació pública

És el conjunt de procediments que fem servir per seleccionar qui s’encarregarà de fer una obra, prestar un servei o subministrar un bé, sempre per satisfer finalitats de caràcter públic. La contractació pública garanteix que els procediments i els criteris de selecció s’ajustin a principis com la transparència o la no discriminació i que els fons públics s’utilitzin de forma eficient.

Com participar en un procediment

Què cal fer per optar a una contractació?

Tota la informació referent als processos de contractació de l’Ajuntament de Sant Boi la trobaràs al Perfil del contractant, dintre de la Plataforma de Serveis de Contractació Pública de la Generalitat de Catalunya.  

Si la teva empresa acompleix els requisits que es demanen en cada cas, pots presentar una oferta a l’apartat d’Anuncis de licitació. Hi consten tots els procediments i la documentació corresponent.

Quina informació hi ha al perfil del contractant?

Hi trobaràs tota la documentació sobre els procediments: anuncis oficials, plecs de clàusules administratives i prescripcions tècniques, adjudicacions provisionals i definitives…

S’hi pot fer el seguiment de l’estat de cada procediment en un moment concret i consultar un històric dels contractes formalitzats durant els darrers anys.

Cal donar-se d’alta en algun lloc més?

No és obligatori, llevat d’algunes excepcions. Tot i així és recomanable que t’inscriguis en algun dels registres admnistratius oficials d’empreses licitadores. 

Així, quan necessitem documentació podrem consultar-la directament i no hauràs de tornar-la a aportar.

Tipus de procediments

Hi ha diferents tipologies de procediments?

Sí. Els més habituals són els procediments oberts, als quals es pot presentar qualsevol empresa. 

Poden ser de diferents tipus en funció de l’import a contractar. Quan són imports inferiors a una determinada quantitat, els terminis s’acurten i s’han de fer menys tràmits. 

Aquests són tots els tipus de procediments que hi ha:

  • Oberts
  • Oberts simplificats
  • Oberts simplificats abreujats
  • Restringits
  • Amb negociació
  • Diàleg competitiu
  • Associació per la innovació
  • Concurs de projectes

Què són els contractes menors?

Són contractes que podem adjudicar mitjançant la tramitació d’un expedient administratiu molt senzill. Permeten donar resposta a determinades necessitats immediates.

No poden superar els dotze mesos de durada, no poden prorrogar-se i han de tenir un  valor econòmic inferior a 40.000 euros (contractes d’obres) o a 15.000 euros (contractes de serveis o subministraments).

La mesa de contractació

Qui decideix sobre l’adjudicació dels contractes?

La decisió correspon als òrgans de contractació de l’Ajuntament, que són el Ple municipal i la Junta de Govern. També els regidors i les regidores del consistori.

L’elecció de l’òrgan que ha de decidir depèn de l’import dels contractes i de la seva durada. 

Per assessorar tècnicament les decisions d’aquests òrgans, en la majoria dels procediments es constitueix una Mesa de contractació. 

Quin és el paper de la Mesa de Contractació?

Les funcions d’aquest òrgan d’assistència tècnica són: examinar la documentació presentada per les empreses per acreditar si compleixen els requisits, valorar les propostes rebudes i proposar l’adjudicació del contracte a l’oferta amb millor relació qualitat-preu. 

Les persones que formen part de la Mesa de Contractació consten en els plecs de clàusules de cada procediment.

Per una contractació responsable

Com es garanteix que els contractes incorporin criteris de responsabilitat pública?

L’Ajuntament va aprovar l’any 2019 la Instrucció per una Contractació Pública Responsable. 

Aquest document estableix criteris per incorporar als plecs de condicions dels contractes de l’Ajuntament clàusules socials, ambientals i de foment de la innovació, aliniades amb les seves prioritats estratègiques.