TMB presenta un minibús de zero emissions desenvolupat a Sant Boi

19.9.2025
Acte de presentació del nou minibús
L'acte de presentació del nou minibús s'ha fet al pavelló Mies van der Rohe

Sant Boi ha tingut un paper protagonista en l'acte de tancament del projecte HERO-Hydrogen Retrofit. Com a resultat d'aquesta iniciativa, TMB ha presentat un prototip de mini bus en què s'ha substituït el motor dièsel original per un altre impulsat per una pila d'hidrogen. Aviat circularà en fase de proves.

Aquesta actuació innovadora s'ha dut a terme amb la participació de les empreses EVARM, amb seu a Sant Boi i dedicada a la transformació de vehicles, i EKPO, companyia alemanya fabricant de piles de combustible. També hi ha col·laborat l’Institut de Recerca en Energia de Catalunya (IREC).

L'empresa santboiana EVARM ha transformat un mini bus de TMB en un vehicle propulsat amb hidrogen

Lluïsa Moret, alcaldessa: una iniciativa amb impacte en la vida quotidiana

L'alcaldessa, Lluïsa Moret, ha dit que les administracions han d'acompanyar les bones iniciatives del teixit econòmic i ha valorat l'empresa santboiana EVARM per la seva constància en l'aposta per l'hidrogen en la mobilitat i per la seva capacitat d'innovació durant més d'una dècada.

Lluïsa Moret ha destacat que aquest projecte permet oferir "una alternativa real per a una mobilitat de zero emissions, amb un impacte directe en la vida quotidiana de la ciutadania".

Xavier Ribas, CEO d'EVARM: la primera pila d'hidrogen per a automoció

El CEO d'EVARM, Xavier Ribas, ha presentat el resultat de la iniciativa com "la primera pila d'hidrògen per a automoció a Catalunya i Espanya" i ha comentat que l'objectiu històric de la seva empresa, cada cop més proper de fer-se realitat, és "tenir una planta de fabricació en sèrie de vehicles d'hidrogen". 

L'empresa de Sant Boi treballa per disposar d'una planta de fabricació en sèrie de vehicles d'hidrogen

Circulació en fase de proves

El vehicle reconvertit a les instal·lacions d'EVARM a Sant Boi  és ara un bus elèctric de zero emissions que circularà en fase de proves a Barcelona, sense passatge. 

Des del mes de març, el vehicle ha estat sotmès amb èxit a proves pilot en recorreguts curts, moltes d'elles a Sant Boi. Aquestes proves han despertat l’interès de diverses empreses del sector, que estudien la possibilitat d’adoptar aquesta solució tecnològica en vehicles d’ús urbà similar.

Aquest projecte de col·laboració público-privada aposta per una mobilitat sostenible de zero emissions

TMB presenta un prototipo de minibús alimentado por hidrógeno desarrollado en Sant Boi (Barcelona)


Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha presentado el prototipo de un minibús propulsado 100% por hidrógeno y desarrollado en Sant Boi de Llobregat (Barcelona), que confía incorporar a la flota en un futuro para avanzar en su objetivo de descarbonización.

Leer más: https://www.europapress.es/catalunya/noticia-tmb-presenta-prototipo-minibus-alimentado-hidrogeno-desarrollado-sant-boi-barcelona-20250919152243.html

(c) 2025 Europa Press. Está expresamente prohibida la redistribución y la redifusión de este contenido sin su previo y expreso consentimiento.
 

TMB presenta un prototipo de minibús alimentado por hidrógeno desarrollado en Sant Boi (Barcelona)


Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha presentado el prototipo de un minibús propulsado 100% por hidrógeno y desarrollado en Sant Boi de Llobregat (Barcelona), que confía incorporar a la flota en un futuro para avanzar en su objetivo de descarbonización.

Leer más: https://www.europapress.es/catalunya/noticia-tmb-presenta-prototipo-minibus-alimentado-hidrogeno-desarrollado-sant-boi-barcelona-20250919152243.html

(c) 2025 Europa Press. Está expresamente prohibida la redistribución y la redifusión de este contenido sin su previo y expreso consentimiento.
 

El nou prototip s'ha desenvolupat a Sant Boi
El nou minibús circularà en fase de proves a Barcelona, sense passatge.

A diferència dels vehicles elèctrics convencionals, el nou mini bus no té grans bateries que cal recarregar a la nit, sinó una bateria de menor capacitat que es carrega al llarg del dia gràcies a una pila de combustible. A més, la reconversió del motor ha aconseguit reduir per complet el soroll del motor.

Un projecte amb suport de la Unió Europea

El projecte HERO-Hydrogen Retrofit va guanyar l'any passat la convocatòria de subvencions d'EIT Urban Mobility, una iniciativa de l’Institut Europeu d’Innovació i Tecnologia de la Unió Europea.

(Fotos: Miguel Ángel Cuartero-TMB)