Estalvi energètic
L’Ajuntament treballa per promoure l’ús de les energies alternatives i l’estalvi energètic. L’Oficina Municipal d’Energia Sostenible (OMES) t’assessora gratuïtament, et resolt dubtes i ofereix un servei on line d’auditories energètiques per ajudar a persones particulars, comerços i petites empreses a millorar la contractació elèctrica.
La factura de la llum
Quin és el principal canvi en la factura de la llum des de l’1 de juny de 2021?
Que a totes a les persones consumidores amb una potència contractada inferior o igual a 15 kW se’ls aplica la mateixa tarifa i el preu que paguem depèn del consum segons franges horàries.
Com afecta això a la meva factura de la llum?
El preu final de la factura depèn de l’horari en què la consumeixes:
- Període punta (P1), de 10 a 14 h i de 18 a 22 h (període més car)
- Període pla (P2), de 8 a 10 h, de 14 a 18 h i de 22 a 24 h
- Període vall (P3), de 24 a 8 h i dissabtes, diumenges i festius d’àmbit estatal (període més econòmic).
Què vol dir tenir una tarifa del mercat lliure?
En aquest cas, pactes el preu de la tarifa amb la comercialitzadora o tries entre les ofertes que ofereix. S’ha de tenir present que les comercialitzadores del mercat lliure no estan obligades a aplicar preus diferents per a cada període de contractació.
Què vol dir tenir una tarifa del mercat regulat i el PVPC?
És el mercat regulat per l’Estat. S’hi ofereix una única tarifa, el Preu Voluntari per al Petit Consumidor (PVPC). En aquest cas, el preu varia hora a hora d’acord amb el preu de l’energia al mercat elèctric espanyol. Aquesta tarifa només està disponible per a tarifes 2.0TD, de fins a 10 kW.
Com puc saber si estic al mercat lliure o al regulat?
Has de saber si la teva comercialitzadora està inclosa o no en un llistat de referència. El tipus de tarifa ha d’estar indicat a la factura (sota el logotip o al lateral esquerre del primer full). Si es tracta del mercat regulat, s’especifica que la tarifa és PVPC.
Quines empreses comercialitzadores formen part del mercat regulat?
Les anomenades comercialitzadores de referència.
- Listado de Comercializadores de Referencia (Web de CNMC)
A part del consum energètic, quins altres conceptes em cobren a la factura?
El cost de l’electricitat només és una part de la factura, un 30% aproximadament. La resta són costos fixos, que inclouen peatges, càrrecs, impost sobre l’electricitat i l’IVA.
Com puc consultar les meves dades de consum i la potència adequada per la meva llar?
Els comptadors digitals (propietat de l’empresa distribuïdora de la zona) emmagatzemen les dades de consum energètic i demandes de potència. Aquestes dades es poden consultar a la plataforma en línia d’Endesa Distribución.
A més, a la pàgina web de l’Ajuntament pots tramitar una d’auditoria energètica, una eina per conèixer l’ús que fem de l’energia i saber com millorar-lo. Les auditories energètiques són clau per identificar oportunitats de millora i potenciar l’estalvi energètic.
Com funciona el servei d’auditoria energètica on-line que ofereix l’Ajuntament?
Entra al web i omple el formulari amb les dades següents:
- DNI de la persona titular de la factura
- correu electrònic
- el número CUPS (Codi Universal de Punt de Subministrament, que identifica el teu comptador de la llum) que trobaràs a la factura
- els preus de potència i energia que hi figuren.
Un cop introduïdes les dades, rebreu l'informe d'optimització de la factura elèctrica.
Ajustar la potència, la primera mesura d’estalvi
La majoria d’usuaris i usuàries tenen contractada una potència elèctrica superior a la que realment necessiten, per la qual cosa cada mes paguen en la factura per un servei que no fan servir. Ajustar la potència contractada al consum real és una primera mesura d’estalvi immediata, eficaç i gratuïta.
Com puc comparar les diferents tarifes energètiques?
A la pàgina web la Comisión Nacional de los Mercados y la Competencia (CNMC) podreu trobar un comparador d’ofertes sobre electricitat i gas.
Instal·lacions fotovoltaiques d’autoconsum energètic
Com puc generar la meva energia i pagar menys a la factura?
A l’OMES et proporcionem informació de les diferents fonts d’origen renovable per autoconsum (energia solar tèrmica, calderes de biomassa, entre altres) que es poden instal·lar a les llars o comunitat de veïnatge.
Què és l’energia solar fotovoltaica?
Generar electricitat a partir de la radiació solar.
Què significa autoconsum fotovoltaic?
La producció d’electricitat fotovoltaica per al consum propi.
Quins són els components d’una instal·lació solar fotovoltaica?
Els components d’una instal·lació solar fotovoltaica són panels solars fotovoltaics, cablejat i proteccions (tant de corrent continu com d’altern), inversor, bateries, regulador, comptador, estructura, presa de terra i sistema de monitoratge.
Quants panells fotovoltaics haig d’instal·lar?
La quantitat anirà en funció del consum diari de l’habitatge i la potència dels panells. Es calcula per mitjà d’una fórmula que relaciona aquestes dades amb l’hora solar punta (HSP), l’orientació i la inclinació dels panells.
Exemple: un habitatge amb un consum diari de 1500 Wh, haurà d’instal·lar 2 panells amb inclinació i orientació òptimes i tecnologia que permet aprofitar el màxim de radiació (PERC és la més demandada).
Quina és la tecnologia de panells solar més demandada?
La tecnologia PERC és la que més demanda, per la seva relació entre qualitat i preu. No obstant, en el mercat existeixen altres solucions (Topcon, panells bifacials, panels glass/glass, panells multi busbar, IBC,...).
Cadascuna d’aquestes tecnologies té una aplicació concreta, per la qual cosa cal determinar quina es la millor solució tecnològica a aplicar en cada cas.
Cal instal·lar bateries?
En el cas d’instal·lacions solar fotovoltaiques d’autoconsum, les bateries no són necessàries, ja que les instal·lacions estan connectades a xarxa general d’on s’agafa l’energia que no s’autogenera.
Cal tenir en compte que instal·lar bateries augmenta el grau d’autonomia, però incrementa notablement el cost de la instal·lació.
Què passa si genero més energia de la que consumeixo?
Si hi ha excedents es poden fer dues coses, emmagatzemar l’energia excedentària fent ús de bateries o abocar l’excedent a la xarxa, tot acollint-nos al mecanisme de compensació d’excedents simplificat.
Com funcionada el mecanisme de compensació d’excedents simplificat?
L’energia generada no utilitzada de forma instantània ni descomptada fruit del balanç horari, és enregistrada pel comptador, i es tradueix en un valor econòmic a un preu establert per l’empresa comercialitzadora. Aquest valor reverteix directament a la factura elèctrica de la manera següent:
- Del valor econòmic de l'energia de la xarxa usada s’ha de restar el valor econòmic de l'energia generada excedentària que s'aboca a la xarxa.
- Si el valor resultant és negatiu, el valor econòmic del terme d’energia serà 0 €, la llei marca que, com a molt, es compensarà el valor de l’energia feta servir.
- Cal tenir en compte els costos habituals: part fixa de la potència, lloguer del comptador i impostos associats a aquests conceptes.
- La compensació és mensual i no acumulable.
Quina és la vida útil d’una instal·lació solar fotovoltaica?
25 o 30 anys, aproximadament.
Existeixen ajuts i bonificacions fiscals municipals per a la instal·lació solar fotovoltaica?
Sí, l’Ajuntament de Sant Boi ofereix bonificacions fiscals en el pagament de l’Impost sobre Béns Immobles (IBI) i l’Impost sobre Construccions, Instal·lacions i Obres (ICIO).
- Ordenança Fiscal núm. 1 - Impost sobre bens inmobles (Portal de Transparència)
- Ordenança fiscal núm. 4 - Impost sobre construccions, instal·lacions i obres (Portal de Transparència)
Drets i ajudes a les persones consumidores d’energia
Quins són els meus drets com a persona consumidora d’energia?
- Escollir lliurement l'empresa comercialitzadora i la forma de contractació.
- Canviar de comercialitzadora sense cost.
- Rebre la informació sobre preus, condicions de contractació i canvis de manera clara i transparent.
- Rebre la factura en paper, sense cost addicional, amb les dades del consum en el període de facturació, el consum mitjà diari i el consum total anual.
- Disposar d’un telèfon gratuït d’atenció d’incidències i reclamacions.
- Reclamar qualsevol desacord amb la factura.
Què és el bo social elèctric?
Un mecanisme per protegir les persones més vulnerables aplicant-los reduccions (Informació descomptes factura elèctrica) en la factura elèctrica.
En funció de la situació econòmica de cada consumidor/consumidora, el descompte pot ser del 25% o del 40% (temporalment, 60 i 70%). Té una vigència de 2 anys. En el cas de famílies nombroses, acaba quan prescriu el títol corresponent.
Què és el bo social tèrmic?
Un programa d'ajudes a les persones consumidores més vulnerables per compensar les despeses tèrmiques ocasionades per l'energia destinada a calefacció, aigua calenta sanitària o la cuina.
- Departament d'Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural (Web Generalitat)
Quan no em poden tallar el subministrament energètic?
El Reial decret llei 15/2018, de 5 d’octubre, de mesures urgents per a la transició energètica i la protecció de les persones consumidores prohibeix el tall de subministrament en les llars acollides al bo social on visqui una persona menor de 16 anys, una persona amb nivell de discapacitat del 33% o superior o una persona en situació de dependència de grau II o III.
Què és la tarifa social del cànon de l'aigua?
Una bonificació per garantir les necessitats bàsiques d’aigua adaptant-se a les situacions de vulnerabilitat de la població menys afavorida.
- Tarifa social del cànon de l'aigua (Web Generalitat)
Guia per estalviar energia i aigua a casa
Com estalviar llum i aigua a casa?
Aquesta guia pretén ajudar-te a estalviar energia i aigua a la teva llar.
Les accions que es proposen, a més de l’estalvi econòmic directe per a tu, també permetran estalviar emissions de CO2, el principal causant del canvi climàtic.
- Guia (PDF)