Com obrir una empresa o comerç?
Des de l'Ajuntament de Sant Boi t'oferim un servei d'informació i d'assessorament. El personal tècnic et proporcionarà consultoria teòrica i pràctica orientada a les necessitats reals que tinguis a l'hora de muntar una empresa.

Quins serveis dona l'ajuntament per crear un negoci?
Com a emprenedor/a et pots dirigir al servei tant si vols crear la teva pròpia empresa com si ja estàs en procés de fer-ho. La finalitat és ajudar-te i assessorar-te de manera personalitzada en el procés de desenvolupament de la teva idea de negoci.
Tinc una idea de negoci i vull que m'ajudin a desenvolupar-la
Si aquest és el teu cas, comprova si el teu producte o servei constitueix una oportunitat de negoci en el mercat actual, si cobreix una necessitat.
S'ha d'avaluar si la idea pot aportar algun element innovador i crear una nova necessitat. L'objectiu és saber si la idea és bona abans de començar a treballar sobre el projecte.
Serveis que t'oferim
- Acompanyament en l’elaboració del Pla d’empresa
- Estudi de la viabilitat econòmica i financera
- Orientació sobre les formes jurídiques i fiscals
- Informació sobre els tràmits de constitució i posada en marxa
- Ajudes, subvencions o fonts de finançament
Necessites assessorament?
El procés d'informació i assessorament es fa de manera presencial i grupal. La informació i orientació general serà la relativa a la creació d'empreses: informació sobre les diferents formes jurídiques, tràmits, normativa relativa a l'activitat en qüestió, fonts de finançament, explicació del pla d'empresa, etc.
Si t'interessa muntar un negoci podràs sol·licitar les visites posteriors necessàries per tractar temes relatius a la seva posada en marxa i el desenvolupament de la memòria sobre la idea de negoci (Pla d'Empresa).
És necessari realitzar un Pla d'empresa o Memòria del projecte?
És recomanable la realització d'un Pla d'empresa per poder analitzar i conèixer les previsions de venda i la rendibilitat del negoci.
Els emprenedors/es normalment es deixen endur per la il·lusió i l'optimisme, preveient unes vendes superiors a les esperades i donant lloc a càlculs poc realistes.
Per tant, s'ha de fer un Pla d'empresa seriós, realista i coherent amb les circumstàncies del teu negoci. D'altra banda, si es vol capitalitzar l'atur o demanar finançament bancari, fer el pla d'empresa és un requisit indispensable.
- Reserva dia i hora per una cita prèvia (Seu electrònica)
Punt d’Atenció a l’Emprenedor (PAE)
El Punt d’Atenció a l’Emprenedor s’adreça tant a persones emprenedores que s’han de constituir jurídicament per facilitar la tramitació de noves empreses a la Seguretat Social.
- Tramitació electrònica d'alta d'empreses (Seu electrònica)
Què és el CNAE o el CCAE i com puc saber-ne el de la meva activitat?
La Classificació Nacional d'Activitats Econòmiques (CNAE) és un sistema de numeració que agrupa i classifica les activitats empresarials. Aquest codi determina els requisits tècnics i administratius necessaris per a l'exercici d'aquesta.
- Quin és el meu CNAE/CCAE? (Web INE)
Si tens dubtes o necessites ajuda, pots fer una consulta prèvia de classificació de l'activitat.
- Demanar consulta prèvia (Seu electrònica)
Què és l'IAE?
L'impost sobre activitats econòmiques (IAE) és també una classificació de les activitats empresarials, però de caràcter fiscal que determina la tributació d'aquesta.
L’IAE és un impost gestionat per l’Organisme de Gestió Tributària de la Diputació de Barcelona:
- ORGT Sant Boi
- Plaça de l’Ajuntament, 20
- 93 472 92 45
- orgt.stboi@diba.cat
Si necessites consultar quin epígraf d’IAE correspon per a la teva activitat:
- Consulta l'epígraf (Web Agència Tributària)
Necessito un local o nau per posar en marxa el meu negoci?
És important que no t'avancis en decidir la ubicació del teu negoci fins que no tinguis clares les condicions tècniques que ha de tenir l'espai on es desenvoluparà l'activitat i la compatibilitat amb el planejament urbanístic del municipi.
La recomanació és que consultis el web de l'ajuntament del municipi on vulguis ubicar-te, així com les condicions que ha de tenir l'espai mitjançant el CNAE/CCAE.
- Condicions tècniques exigibles (Seu electrònica)
Puc obrir la meva activitat al local que m'interessa?
Depèn. Abans d’instal·lar una activitat en un local, cal comprovar si el pla d’urbanisme vigent permet aquell tipus d’activitat en aquella ubicació concreta.
Hi ha ajuts o subvencions per obrir una nova activitat? On els puc consultar?
Sí, tant l’Ajuntament com altres administracions (com la Generalitat o l’Estat) poden oferir ajuts i subvencions per a l’obertura de noves activitats o per fer millores als establiments.
Pots consultar les convocatòries obertes i els requisits a:
- Canal Empresa (Web Generalitat)
- Cercador d’Ajuts i Serveis per a empreses (Web Generalitat)
- Butlletí municipal d’ajuts i subvencions (Web)
He de contractar personal tècnic per legalitzar la meva activitat o establiment?
Sí, sempre és necessari comptar amb un tècnic/a competent. Aquesta persona t’ajudarà a entendre tots els requisits legals que ha de complir la teva activitat o establiment i t’assessorarà durant tot el procés.
Treballareu plegats per preparar i presentar correctament la declaració responsable, comunicació prèvia, llicència o autorització, segons el cas. Un cop finalitzat el procés, el/la tècnic/a haurà d’emetre un certificat final que acrediti que el teu establiment compleix amb tota la normativa vigent per poder exercir legalment l’activitat.
Com puc saber quin tràmit he de fer per obtenir el permís per obrir la meva activitat?
Per poder obrir una activitat, sempre cal fer un tràmit administratiu, que pot ser una declaració responsable, una comunicació prèvia, una llicència o una autorització, segons el tipus d’activitat.
Per saber quin tràmit et correspon, primer cal identificar el codi CNAE o CCAE de la teva activitat (és a dir, la classificació econòmica que li correspon). Aquest codi determina quin procediment has de seguir.
- Consulta el/s CNAE/CCAE d'una activita t i el seu tràmit (Seu electrònica)
He de disposar de lavabo i d'accés a l'activitat adaptats per a persones amb mobilitat reduïda?
Per tal de conèixer si una activitat ha de disposar d'un lavabo i/o accés adaptat cal donar compliment al Decret 209/2023, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el Codi d'accessibilitat de Catalunya.
- Coneix el Decret 209/2023 (Web Generalitat)
Aquest Decret suposa el desplegament dels requisits, els paràmetres i els criteris per complir les condicions d’accessibilitat , mitjançant l’aprovació d’un Codi d’accessibilitat en el qual es determinen les condicions, els requisits i les solucions d’accessibilitat necessàries perquè els espais d’ús públic, els edificis, els mitjans de transport, els serveis, els productes i els processos de comunicació garanteixin l’autonomia, la igualtat d’oportunitats i la no-discriminació de les persones amb discapacitat o amb altres dificultats d’interacció amb l’entorn.
Quina és la documentació sanitària que haig de presentar a l'Ajuntament?
Quan es comunica l'inici d'una activitat del sector alimentari cal presentar emplenat el document de Declaració responsable sanitària. Mitjançant aquest document la persona interessada declara, sota la seva responsabilitat, que les dades comunicades són certes, que compleix i aplica els requisits establerts en la legislació sanitària vigent i que es compromet a mantenir-ne el compliment durant l'exercici d'aquesta activitat.
- Declaració responsable en matèria de salut alimentària (Tràmit Seu electrònica)
És obligatori disposar de la Guia d'aplicació dels autocontrols en els establiments alimentaris?
Tots els establiments alimentaris han de disposar del seu propi sistema d'autocontrol, com a mètode preventiu per evitar els riscos sanitaris relacionats amb el consum d'aliments.
Caldrà guardar, a l'establiment, els registres i la resta de la documentació referent als plans d'autocontrol, i conservar, com a mínim, els complimentats durant l'any anterior. Tots aquests documents han d'estar a disposició de l'Autoritat Sanitària.
- Guia per a l'aplicació d'autocontrols (Seu electrònica)
Quines són les activitats que es consideren del sector alimentari?
Aquelles activitats en les quals es manipulin, envasin, emmagatzemin o serveixin aliments per a la seva venda o lliurament al consumidor final, amb o sense repartiment a domicili.
És obligatori que tots els treballadors disposin de formació en higiene alimentària?
Totes les persones que manipulin aliments han de disposar de formació en higiene alimentària i dels corresponents certificats o títols que així ho acreditin.
Quines són les persones que es consideren manipuladors/res d'aliments?
Totes aquelles persones que, per la seva activitat laboral, tinguin contacte directe amb els aliments durant la seva preparació, fabricació, transformació, elaboració, envasat, emmagatzematge, transport, distribució, manipulació, venda, subministrament i servei de productes alimentaris.
Puc comunicar l'inici de l'activitat ja o he d'esperar a finalitzar les obres?
Si l'exercici d'activitat està sotmès al règim de llicència o d'autorització ambiental, primer ha d'estar atorgada la corresponent autorització de l'activitat per iniciar el tràmit de la concessió de la llicència.
Si l'exercici d'activitat està sotmès al règim de declaració responsable o de comunicació prèvia, es pot comunicar l'activitat en el moment que es vol començar l'activitat, i estan finalitzades les obres i les instal·lacions necessàries per dur-la a terme.
- Llicències d'obres (Seu electrònica)
Què hauré de pagar per obrir una nova activitat? I com es fa el pagament?
Els imports a pagar per obrir una activitat els fixa l’Ajuntament a través de les ordenances fiscals municipals, que s’actualitzen cada any.
El pagament es fa per autoliquidació en el moment de presentar la sol·licitud:
- Si ho fas en línia, podràs pagar al moment mitjançant una passarel·la de pagament bancari amb targeta de dèbit o crèdit.
- Si ho fas de manera presencial, hauràs de pagar al mateix moment a l’oficina municipal, i pots fer-ho amb efectiu, targeta bancària o xec nominatiu.
- Consulta l'ordenança fiscal vigent (Seu electrònica)
He fet una comunicació o una declaració responsable de l'activitat i em demanen un document conforme tinc llicència, què puc fer?
Quan es disposi del certificat final del tècnic competent que ha assessorat i dirigit per donar compliment a la normativa d'obligat compliment, cal que facis els tràmits de declaració responsable o comunicació, ja sigui telemàticament pel web municipal o presencialment a l'Oficina Municipal d'Atenció a les Persones (OMAP).
El fet de disposar d'aquesta certificació final i de formalitzar la declaració responsable o la comunicació a l'Ajuntament, és el títol habilitant que permet inicialment obrir i desenvolupar una activitat.
Per tant, aquests dos documents són suficients per acreditar inicialment el funcionament i desenvolupament d'una activitat a Sant Boi de Llobregat.
He de disposar d'algun sistema de prevenció contra incendis al meu establiment?
Sí, en determinats casos.
Si la teva activitat es considera de risc important en matèria d’incendis (segons la normativa), hauràs de sol·licitar un informe tècnic de prevenció d’incendis abans de presentar la comunicació prèvia.
Aquesta obligació s’aplica a les activitats incloses en els annexos 1 i 2 de la Llei 3/2010, de 18 de febrer (sobre prevenció i seguretat en matèria d’incendis als establiments, activitats, infraestructures i edificis).
- Consulta l'informe preventiu contra incendis (Seu electrònica)
Què he de tenir en compte pel que fa al soroll?
Cal conèixer en quin grup de l'ordenança municipal del soroll està inclosa la teva activitat. Una vegada identificada, has de veure si és necessari un estudi d'aïllament acústic i quin nivell d'aïllament acústic precisa l'activitat.
- Consulta l'ordenança (PDF)
Què diuen les ordenances sobre senyalització i retolació?
La senyalització i els cartells d'informació general de caràcter fix i els documents d'oferta de serveis per a les persones usuàries i consumidores dels establiments oberts al públic han de ser redactats, almenys, en català.
Aquesta norma no s'aplica a les marques, als noms comercials ni als rètols emparats per la legislació de la propietat industrial.
- Legislació lingüística (Seu electrònica)
Si necessites ajuda o assessorament en qüestions lingüístiques, el Consorci per a la Normalització Lingüística de Sant Boi ofereix un servei gratuït d'informació i assessorament en matèria de normativa lingüística per a les empreses i els comerços.
- Demanar assessorament lingüístic (Seu electrònica)
Ja he entregat tota la documentació. Com puc saber si està tot correcte?
Un cop has presentat la documentació (ja sigui voluntàriament o perquè t’ho han requerit), aquesta ha de ser revisada pel personal tècnic municipal, i cada tràmit té uns terminis màxims de resposta:
- Per a una declaració responsable o una comunicació prèvia, el termini màxim de revisió és de dos mesos.
- Per a una llicència, el termini pot ser de fins a sis mesos.
Si vols saber en quin punt es troba el teu tràmit, pots posar-te en contacte amb l’Oficina d’Atenció a l’Empresa i el Comerç (OAE), on t’informaran de l’estat actual de la teva sol·licitud.
- Tel. 93 6351200 (ext. 6421)
- oae@santboi.cat
Oficina d'Atenció a l'Empresa (OAE)
La Masia
C. Pau Claris, 14
93 635 12 00 ext. 6421
oae@santboi.cat