Com obrir una empresa o comerç?

Aquí podràs resoldre els dubtes més freqüents a l'hora d'obrir una empresa o comerç. 

Quina informació em pot donar l'Ajuntament de Sant Boi de Llobregat per crear un negoci?

L' Ajuntament té programades sessions d'assessorament a emprenedors cada 15 dies. 

Aquest servei d'atenció a persones emprenedores t'ofereix informació sobre les diferents formes jurídiques, assessorament en els tràmits per constituir l'empresa, obligacions fiscals i laborals, capitalització de l'atur, fonts de finançament, subvencions (en cas que n'hi hagi), elaboració del pla d'empresa, formació especialitzada i programes relacionats amb l'emprenedoria en general.

Tinc una idea de negoci i vull que m'ajudin a desenvolupar-la

Si aquest és el teu cas, comprova si el teu producte o servei constitueix una oportunitat de negoci en el mercat actual, si cobreix una necessitat.

S'ha d'avaluar si la idea pot aportar algun element innovador i crear una nova necessitat. L'objectiu és saber si la idea és bona abans de començar a treballar sobre el projecte.

És necessari realitzar un Pla d'empresa o Memòria del projecte?

És recomanable la realització d'un Pla d'empresa per poder analitzar i conèixer les previsions de venda i la rendibilitat del negoci.

Els emprenedors/es normalment es deixen endur per la il·lusió i l'optimisme, preveient unes vendes superiors a les esperades i donant lloc a càlculs poc realistes.

Per tant, s'ha de fer un Pla d'empresa seriós, realista i coherent amb les circumstàncies del teu negoci. D'altra banda, si es vol capitalitzar l'atur o demanar finançament bancari, fer el pla d'empresa és un requisit indispensable.

Què és el CNAE o el CCAE i com puc saber-ne el de la meva activitat?

La Classificació Nacional d'Activitats Econòmiques (CNAE) és un sistema de numeració que agrupa i classifica les activitats empresarials. Aquest codi determina els requisits tècnics i administratius necessaris per a l'exercici d'aquesta.

Si tens dubtes o necessites ajuda, pots fer una consulta prèvia de classificació de l'activitat.

Què és l'IAE?

L'impost sobre activitats econòmiques (IAE) és també una classificació de les activitats empresarials, però de caràcter fiscal que determina la tributació d'aquesta.

L’IAE és un impost gestionat per l’Organisme de Gestió Tributària de la Diputació de Barcelona:

  • ORGT Sant Boi
  • Plaça de l’Ajuntament, 20
  • 93 472 92 45
  • orgt.stboi@diba.cat 


Si necessites consultar quin epígraf d’IAE correspon per a la teva activitat:

Necessito un local o nau per posar en marxa el meu negoci?

És important que no t'avancis en decidir la ubicació del teu negoci fins que no tinguis clares les condicions tècniques que ha de tenir l'espai on es desenvoluparà l'activitat i la compatibilitat amb el planejament urbanístic del municipi.

La recomanació és que consultis el web de l'ajuntament del municipi on vulguis ubicar-te, així com les condicions que ha de tenir l'espai mitjançant el CNAE/CCAE.

Puc instal·lar la meva activitat al local que m'interessa?

La instal·lació d'una activitat a un local és determinada pel planejament urbanístic vigent, informació que pots consultar al web municipal.

Alguna administració ofereix ajuts/subvencions per a la instal·lació de noves activitats?

Accedeix a informació d'altres administracions:

Necessito contractar personal tècnic competent per a legalitzar la meva activitat o establiment?

Sempre cal contractar personal tècnic competent per tal que assessori i pugui adreçar i explicar-te tots aquells requeriments normatius d'obligat compliment per a poder exercir i desenvolupar una determinada activitat.
 
Cal que aquesta persona, juntament amb tu, treballeu braç a braç per a poder realitzar el tràmit de declaració responsable, comunicació, llicència o autorització. Aquesta feina conjunta inicialment finalitzarà quan el/la tècnic/a emeti el certificat final assegurant que es dona compliment als requisits necessaris de l'establiment per a poder desenvolupar una determinada activitat.

Com puc saber quin tràmit he de seguir per a disposar del permís o títol habilitant d'activitats del meu establiment?

Qualsevol activitat que es pretengui exercir ha de fer algun d'aquests tràmits: declaració responsable, comunicació, llicència o autorització. Per tal de conèixer quin és el tràmit a seguir a l'hora de desenvolupar una activitat, cal conèixer la CNAE O CCAE de l'activitat.

He de disposar de lavabo i d'accés a l'activitat adaptats per a persones amb mobilitat reduïda?

Per tal de conèixer si una activitat ha de disposar d'un lavabo i/o accés adaptat cal donar compliment al Decret 209/2023, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el Codi d'accessibilitat de Catalunya.

Aquest Decret suposa el desplegament dels requisits, els paràmetres i els criteris per complir les condicions d’accessibilitat , mitjançant l’aprovació d’un Codi d’accessibilitat en el qual es determinen les condicions, els requisits i les solucions d’accessibilitat necessàries perquè els espais d’ús públic, els edificis, els mitjans de transport, els serveis, els productes i els processos de comunicació garanteixin l’autonomia, la igualtat d’oportunitats i la no-discriminació de les persones amb discapacitat o amb altres dificultats d’interacció amb l’entorn. 

 

Quina és la documentació sanitària que haig de presentar a l'Ajuntament?

Quan es comunica l'inici d'una activitat del sector alimentari cal presentar emplenat el document de Declaració responsable sanitària. Mitjançant aquest document la persona interessada declara, sota la seva responsabilitat, que les dades comunicades són certes, que compleix i aplica els requisits establerts en la legislació sanitària vigent i que es compromet a mantenir-ne el compliment durant l'exercici d'aquesta activitat.

És obligatori disposar de la Guia d'aplicació dels autocontrols en els establiments alimentaris?

Tots els establiments alimentaris han de disposar del seu propi sistema d'autocontrol, com a mètode preventiu per evitar els riscos sanitaris relacionats amb el consum d'aliments.

Caldrà guardar, a l'establiment, els registres i la resta de la documentació referent als plans d'autocontrol, i conservar, com a mínim, els complimentats durant l'any anterior. Tots aquests documents han d'estar a disposició de l'Autoritat Sanitària.

Quines són les activitats que es consideren del sector alimentari?

Aquelles activitats en les quals es manipulin, envasin, emmagatzemin o serveixin aliments per a la seva venda o lliurament al consumidor final, amb o sense repartiment a domicili.

És obligatori que tots els treballadors disposin de formació en higiene alimentària?

Totes les persones que manipulin aliments han de disposar de formació en higiene alimentària i dels corresponents certificats o títols que així ho acreditin.

Quines són les persones que es consideren manipuladors/res d'aliments?

Totes aquelles persones que, per la seva activitat laboral, tinguin contacte directe amb els aliments durant la seva preparació, fabricació, transformació, elaboració, envasat, emmagatzematge, transport, distribució, manipulació, venda, subministrament i servei de productes alimentaris.

Puc comunicar l'inici de l'activitat ja o he d'esperar a finalitzar les obres?

Si l'exercici d'activitat està sotmès al règim de llicència o d'autorització ambiental, primer ha d'estar atorgada la corresponent autorització de l'activitat per iniciar el tràmit de la concessió de la llicència.

Si l'exercici d'activitat està sotmès al règim de declaració responsable o de comunicació prèvia, es pot comunicar l'activitat en el moment que es vol començar l'activitat, i estan finalitzades les obres i les instal·lacions necessàries per dur-la a terme.

Què i com hauré de pagar?

Anualment, s'aproven les ordenances fiscals municipals que són les que estableixen els imports a pagar per a la instal·lació d'una nova activitat. El pagament es fa per autoliquidació en el moment de presentar la comunicació amb passarel·la de pagament bancària amb targeta de dèbit/crèdit.

En cas de tramitació via presencial, el pagament s'haurà d'efectuar en el mateix moment a l'oficina, mitjançant efectiu, targeta bancària o xec nominatiu.

He fet una comunicació o una declaració responsable de l'activitat i em demanen un document conforme tinc llicència, què puc fer?

Quan es disposi del certificat final del tècnic competent que ha assessorat i dirigit per donar compliment a la normativa d'obligat compliment, cal que facis els tràmits de declaració responsable o comunicació, ja sigui telemàticament pel web municipal o presencialment a l'Oficina Municipal d'Atenció a les Persones (OMAP).

El fet de disposar d'aquesta certificació final i de formalitzar la declaració responsable o la comunicació a l'Ajuntament, és el títol habilitant que permet inicialment obrir i desenvolupar una activitat.

Per tant, aquests dos documents són suficients per acreditar inicialment el funcionament i desenvolupament d'una activitat a Sant Boi de Llobregat.
 

He de disposar d'algun sistema de prevenció contra incendis?

L'informe en matèria de prevenció d'incendis que s'ha de sol·licitar amb anterioritat a la presentació de la comunicació prèvia d'una activitat considerada de risc important en matèria d'incendis, quan aquesta estigui inclosa en els annexos 1 o 2 de la Llei 3/2010, de 18 de febrer.

Què he de tenir en compte pel que fa al soroll?

Cal conèixer en quin grup de l'ordenança municipal del soroll està inclosa la teva activitat. Una vegada identificada, has de veure si és necessari un estudi d'aïllament acústic i quin nivell d'aïllament acústic precisa l'activitat.

Què diuen les ordenances sobre senyalització i retolació?

La senyalització i els cartells d'informació general de caràcter fix i els documents d'oferta de serveis per a les persones usuàries i consumidores dels establiments oberts al públic han de ser redactats, almenys, en català.

Aquesta norma no s'aplica a les marques, als noms comercials ni als rètols emparats per la legislació de la propietat industrial.

Si necessites ajuda o assessorament en qüestions lingüístiques, el Consorci per a la Normalització Lingüística de Sant Boi ofereix un servei gratuït d'informació i assessorament en matèria de normativa lingüística per a les empreses i els comerços. 

La setmana passada vaig presentar ja tota la documentació que em faltava, com sé que tot està correcte?

Qualsevol documentació presentada, sigui de manera voluntària o bé a requeriment dels tècnics municipals, ha de ser revisada; en funció del tràmit hi ha diferents terminis màxims establerts per revisar la documentació presentada.

El termini màxim establert per revisar documentació respecte a una declaració responsable o comunicació no ha de superar els dos mesos, mentre que per a una llicència, no s'han de superar els sis mesos.

En el cas de voler fer seguiment de l’estat de tramitació de la documentació presentada, podeu posar-vos en contacte amb l’Oficina d’Atenció a l’Empresa i el Comerç (OAE) 

Oficina d'Atenció a l'Empresa (OAE)

La Masia

C. Pau Claris, 14

93 635 12 00 ext. 6421 

oae@santboi.cat