Taxa de recollida i transports de residus municipals no domèstics
Es tracta de la taxa de residus generats en locals i establiments en els quals es realitzen activitats industrials, comercials, artístiques i de serveis.

Què?
Què és la taxa de recollida i transports de residus municipals
Es tracta d'una taxa per a la recollida i transport dels residus municipals d'origen comercial, els residus que es generen a les activitats del nucli urbà del municipi, així com les activitats HORECA del polígon industrial, i que tenen les mateixes característiques que els residus que es generen als domicilis particulars.
És una taxa diferent de la de tractament (TMTR)?
La gestió de residus comprèn la recollida, el transport i el tractament dels residus. La recollida i el transport són competència de l'Ajuntament, que ens encarreguem de gestionar el servei i la taxa.
En el cas del tractament, la competència i gestió és metropolitana i se n'encarrega l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) finançant el servei amb una taxa de tractament que es cobra a través de la factura de l'aigua.
Qui?
Qui ha de pagar la taxa?
La taxa de recollida i transport l'han de pagar els locals, establiments, oficines i serveis de tota mena, siguin públics o privats, sempre que estiguin situats en els llocs, places, carrers o vies públiques en què es realitzi el servei municipal de recollida i transport de residus.
Hi ha exempcions?
Es contemplen les següents exempcions:
- A aquells establiments que acreditin que la totalitat de les fraccions residuals generades es lliuren separadament a un transportista privat autoritzat per l'Agència de Residus de Catalunya
- Els centres educatius públics, les associacions, fundacions i altres entitats sense ànim de lucre inscrites al Registre municipal d'Entitats, els Centres Cívics i les emissores de ràdio, sempre que no exerceixin una activitat amb contraprestació econòmica el desenvolupament de la qual comporti la prestació d'un servei municipal de recollida de residus municipals
- Els titulars de les activitats de transport de persones o mercaderies, i professionals lliures, llevat que disposin d'un local per desenvolupar la seva activitat
Per què?
Per què s'aplica?
La taxa existeix des de l'any 2005, però la modificació ha entrat en vigor l'1 de gener de 2025, i dona compliment a la Llei 7/2022 de residus i sòls contaminants per a una economia circular. Aquesta llei obliga els ajuntaments a tenir una taxa per finançar el 100% del cost del servei de recollida i transport de residus abans del 7 d'abril de 2025.
La modificació de la taxa ha de permetre implantar sistemes de pagament per generació. Aquest fet, a la llarga, suposarà que les entitats locals hauran de tendir a incorporar elements que tinguin en compte el comportament de les activitats en la generació de residus. A més, la taxa ha d'ajudar a assolir les ràtios de reciclatge dels residus marcats des de la Unió Europea.
Com s'aplica?
És obligatori pagar la taxa?
El servei de recollida i transport de residus municipals d'origen comercial és de recepció voluntària.
Les activitats es poden acollir al servei municipal, a través del pagament de la taxa, o a un servei privat que haurà de permetre acreditar que els residus es lliuren separadament a un transportista privat autoritzat per l'Agència de Residus de Catalunya.
També existeix la possibilitat de combinar ambdós sistemes, amb una adaptació de la quota a pagar.
El cobrament d'una taxa que cobreixi el total del cost del servei municipal de recollida i transport és obligatori per a totes les activitats que generen residus assimilables als domiciliaris.
Com es recullen els residus?
En funció del volum i tipus d'activitat, des de l'Ajuntament determinem quines fraccions de residus i quines activitats han de fer servir la recollida porta a porta i quines els contenidors situats a la via pública.
De manera general, es porta a terme la recollida porta a porta a les següents activitats:
- Fraccions de resta i orgànica: supermercats, fruiteries, peixateries i edificis públics
- Fracció d'envasos lleugers: edificis públics
- Fracció de paper-cartó: establiments situats a eixos comercials, grans generadors i edificis públics
- Fracció de vidre: grans generadors
La resta de fraccions i activitats han de fer servir els contenidors de recollida bilateral situats a la via pública.
Qui la paga?
El propietari dels locals, el qual podrà repercutir les quotes sobre els usuaris que són beneficiaris del servei.
Com es paga?
La taxa és anual i es paga per mitjà d'un rebut específic que emet l'Organisme de Gestió Tributària de la Diputació de Barcelona. Es pot fraccionar el pagament si es fa una sol·licitud de forma prèvia.
Quant?
Quant s'ha de pagar?
Existeixen dos criteris per establir les tarifes:
- Tipus d'activitat (A, B, C, D o E)
- Superfície útil
Aquests dos criteris donen lloc a les 35 quotes següents:
0-60 m² | 61-100 m² | 101-200 m² | 201-400 m² | 401-600 m² | 601-1.000 m² | > 1.000 m² | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
A | 62,40 € | 93,60 € | 124,80 € | 187,20 € | 249,60 € | 312,00 € | 374,40 € |
B | 104,00 € | 156,00 € | 208,00 € | 312,00 € | 416,00 € | 520,00 € | 624,00 € |
C | 145,70 € | 218,55 € | 291,40 € | 437,10 € | 582,80 € | 728,50 € | 874,20 € |
D | 187,30 € | 280,95 € | 374,60 € | 561,90 € | 749,20 € | 936,50 € | 1.123,80 € |
E | 228,90 € | 343,35 € | 457,80 € | 686,70 € | 915,60 € | 1.144,50 € | 1.373,40 € |
Hi ha descomptes?
Es contemplen les següents reduccions:
- 10% de la quota als que facin ús de la deixalleria municipal
- Les activitats de bar i similars de Centres Cívics o d'associacions inscrites al Registre municipal d'Entitats pagaran una quota fixa
- Les activitats de temporada de fins a 3 mesos gaudiran d'una reducció del 75% de la quota
- Les activitats de temporada de 3 a 6 mesos gaudiran d'una reducció del 50% de la quota
- Els establiments B i C que acreditin que un transportista privat autoritzat per l'ARC els hi recull les fraccions residuals generades tindran un 80% de reducció en el cas que sigui rebuig i un 20% en cas que sigui del paper o del vidre *
- Els establiments D i E que acreditin que un transportista privat autoritzat per l'ARC els hi recull les fraccions residuals generades tindran un 80% de reducció en el cas que sigui rebuig i un 20% en cas que sigui del paper o del vidre *
*Aquestes reduccions no són aplicables a les activitats econòmiques amb codi CNAE 551, 861 i 879. Ja que se'ls aplica una taxa en funció de la recollida específica de cada fracció de residus municipals que generen.
Hi ha incentius econòmics per participar-hi correctament?
Es preveu aplicar bonificacions per participació quan es disposi de dades d'identificació d'usuari.
Els descomptes s'aplicaran a les activitats que generen residus orgànics i que participin correctament en el servei, fent servei el contenidor/cubell de la fracció orgànica un mínim de 40 cops anuals.
Així es pot convertir en una taxa justa que premia els bons hàbits ambientals.
Per a què?
On van a parar els diners d'aquesta taxa?
Els diners recaptats es destinaran a pagar la recollida de residus generats a les activitats del municipi i el seu transport a les plantes de gestió.
Això inclou tota la infraestructura i els recursos necessaris per prestar aquest servei:
- Contenidors
- Cubells
- Camions
- Sistemes d'identificació
- Personal
- Campanyes de comunicació
- Costos de gestió municipal
- I més