Sindicatura Municipal de Greuges
Aquí trobaràs informació útil sobre aquesta institució mediadora entre la ciutadania i l'Ajuntament. T'expliquem com pots fer ús dels serveis de la Sindicatura Municipal de Greuges per defensar els teus drets
Funcions i forma d'actuar
Què és la Sindicatura Municipal de Greuges
És un servei gratuït de mediació que vetlla per defensar els drets i les llibertats dels ciutadans i les ciutadanes de Sant Boi en les seves relacions amb l'Administració local.
S'encarrega d'atendre queixes, reclamacions i consultes ciutadanes, tot exercint el control, seguiment i supervisió de les actuacions de l'Ajuntament i les empreses municipals amb autonomia, independència i objectivitat.
Aquesta institució és una aposta per la qualitat democràtica i per posar la ciutadania al centre de la gestió pública, amb garantia de drets i qualitat en els processos administratius.
Quan pot intervenir
La Sindicatura pot intervenir a iniciativa pròpia (d'ofici) o bé en cas de rebre queixes o reclamacions de la ciutadania per situacions com:
- Retards injustificats o omissions en l'actuació administrativa de l'Administració local
- No poder obtenir informació que els ciutadans i ciutadanes tenen dret a demanar
- Tracte indegut
- Greuges en actuacions que afectin drets fonamentals o llibertats públiques
- Esgotament de la via administrativa ordinària
Com actua la Sindicatura
Quan rep una queixa ciutadana, la Sindicatura Municipal de Greuges demana informació a l'Ajuntament o a les empreses municipals per decidir si l'accepta a tràmit.
En cas que la queixa s'accepti, s'adreça a l'Ajuntament per fer-li alguna recomanació, suggeriment o recordatori en relació amb el tema de la queixa.
En determinats casos, es proposen a les dues parts fórmules de mediació o conciliació.
Les resolucions de la Sindicatura Municipal de Greuges no són vinculants, però tenen com a objectiu generar una actuació municipal que solucioni el motiu de la queixa.
Queixes i consultes
Vull presentar una queixa
Tant si vols fer una consulta com si vols presentar una queixa, has de fer-ho per escrit i amb la teva signatura. Hi has d'incloure una explicació dels motius i les circunstàncies i, si és possible, aportant documentació que consideris necessària.
La presentació es pot fer
- Per Internet
- Per telèfon
- En persona (amb cita prèvia)
Presenta la teva queixa o consulta:
- Formulari de presentació (Seu electrònica)
Quant trigaré a rebre una resposta
Dependrà de la complexitat del tema o del temps que l'Ajuntament o l'empresa municipal necessiti oer facilitar la informació
A vegades l'expedient se soluciona en pocs dies i altres cops triga mesos.
L'objectiu de la Sindicatura és reduir al màxim el temps de tramitació i resposta.
La legalitat vigent estableix que no es pot presentar cap recurs a les seves resolucions.
La síndica pot fer recomanacions, però no té competències per sancionar ni per obligar a complir les seves resolucions. Tot i així, el grau d'acceptació de les seves recomanacions per part de l'Ajuntament i les empreses municipals és superior al 90% dels casos.
Qui tipus de queixes no s'admeten
- Les queixes anònimes
- Les que denotin mala fe
- Les que estiguin mancades de fonament
- Les que estiguin pendents de resolució judicial
- Les que es puguin presentar per un procediment específic
- Les causades per conflictes entre particulars o empreses privades
Actualitat i història del càrrec
Qui ocupa ara aquest càrrec?
L'actual síndica és Dolors Vallejo Calderón. El Ple municipal va escollir-la l'any 2016 per a un mandat de 5 anys, que després es va prorrogar.
És mestra i llicenciada en Geografia i Història, tècnica en igualtat d'oportunitats i en prevenció de riscos laborals, entre altres titulacions.
Durant 25 anys va treballar a l'escola Benviure de Sant Boi. Va ser fundadora de l'Associació per la Memòria Històrica del Baix Llobregat i va formar part de diferents organismes de la comunitat educativa de la comarca i del país en representació del professorat.
Quins vincles té amb altres sindicatures?
La Sindicatura Municipal de Greuges de Sant Boi està adherida al Fòrum SD, que és l'associació de síndics, síndiques, defensors i defensores dels ajuntaments de Catalunya.
En l'exercici de la seva tasca es relaciona amb les institucions que tenen una funció similar amb relació als diferents nivells de les administracions públiques.
Una mica d'història
L'Ajuntament de Sant Boi va ser un dels primers ajuntaments catalans que van crear aquesta figura, concretament l'any 2004.
Des d'aleshores han exercit el càrrec a la ciutat tres persones:
- Santiago Vidal
- Carles Dalmau
- Dolors Vallejo Calderón
El primer ajuntament de Catalunya amb sindicatura de Greuges va ser Lleida, l'any 1990. Des d'aleshores, molts altres pobles i ciutats s'hi han sumat. Ara Catalunya és la comunitat de l'Estat amb més presència de la institució. Segons el municipi, es parla de Síndic o Síndica Municipal de Greuges o bé de Defensor o Defensora de la Ciutadania.
Europa, Espanya, Catalunya...
Els orígens de la institució, que també es coneix amb la paraula anglesa 'ombudsman' es troben als països nòrdics europeus a principis del s.XIX.
A Espanya es va incorporar la institució del Defensor del Pueblo a la Constitució de 1978. Posteriorment, la majoria de les Comunitats Autònomes també la van incorporar. En el cas de Catalunya, la figura del Síndic de Greuges apareix per primer cop a l'Estatut d'Autonomia de 1978.
Informes anuals
La Sindicatura Municipal de Greuges emet un informe anual de les seves actuacions i ho presenta públicament davant el Ple municipal.
Aquests són els informes dels darrers anys.
Com contactar?
Cal Ninyo (carrer Major, 43)
Horari: de 9.30 a 14 h, i tardes amb cita prèvia
Telèfon: 93 630 20 36
sindicadegreuges@santboi.cat